Novohradská župa

O diele

A Magyarország vármegyéi és városai – tak sa nazýva dielo v pôvodom maďarskom jazyku, ktoré bolo písané v rokoch 1896 – 1914 pod vedením Samu Borovszkého. Prináša nám rozmanitý obraz o rôznych úrovniach života vo vtedajšom Uhorsku. Ide o encyklopédiu dejín, geografie, výtvarného umenia, národopisu, vojenských a prírodných pomerov, kultúrnych a hospodárskych pomerov krajín uhorskej koruny a pozostáva z 25. zväzkov. V poradí 15.  zväzok bol venovaný regiónu Novohrad (Nógrád vármegye – 1911) a ja som sa rozhodol voľne preložiť niektoré jeho zaujímavé časti, ktoré nám priblížia život vtedajšieho ľudu. V texte možno cítiť silný vplyv vtedajšej maďarizácie, preto tento text treba brať s rezervou a pochopením historicko-spoločenského kontextu tejto doby.

Slováci v regióne Novohrad

Slovenská populácia populácia (64 287 ľudí) je ohraničená šikmou čiarou prechádzajúcou cez Balassagyarmat-Lučenec a vodorovnou čiarou vedenou cez Sklabinu. Dnes v tejto súvislej oblasti žije približne 50 000 Slovákov a vrátane 10 000 roztrúsených v okrese Fiľakovo a južnej časti župy možno ich počet odhadnúť na približne 60 000. Najmarkantnejší rozdiel medzi domorodými Slovákmi a Maďarmi je v ich vzhľade, ale to nie je nevyhnutne istý znak, pretože Maďarov s kučeravými fúzmi je veľa, najmä v blízkosti miest a tovární alebo medzi takzvanými kultúrnymi ľuďmi, ktorí sa vrátili z Ameriky. 

Novohradčan je strednej postavy ale skôr štíhlejší ako zavalitý. Vlasy majú takpovediac bez výnimky „horčicovo hnedé“ a pod vysokým širokým čelom sa v zeleno-hnedej farbe mihnú malé mačacie oči. Vyčnievajúce lícne kosti robia tvár u starých ľudí hranatou, u mladých zaguľatenú, no stále medzi nimi nie je žiadna „bacuľatá“ alebo predĺžená tvár. Nos je pomerne krátky, v spodnej časti mierne opuchnutý, niekedy špicatý, ale nikdy nie orlí. Brada je vzácnosť na rozdiel od fúzov. Ich vlasy si češú nahor ale nedelia si ich. Hlavy si dievčence ulízavajú a ak vlasy nemajú natočené, odrážajú aj slnečné lúče.

Povaha Novohradčanov

Základom ich povahy je veselosť a dobrá nálada, ktorú tu bádať na každom kroku. Ihneď sa naladia na pozitívnu vlnu, no zrazu v nich vrie žlč a tento náhly hnev spôsobuje, že posedenie v krčme alebo svadba sa nezaobídu bez bitiek. Táto prudká povaha spôsobuje, že sú aj nemilosrdne pomstychtiví. Mladík, ktorý cíti krivdu, nezabúda na svoje poníženie a aj po roku či dvoch je schopný udrieť súpera do hlavy s takým pokojným duchom, akoby to bolo včera, čo došlo k jeho morálnemu dlhu. Samozrejme, krčma je najčastejším dejiskom bitiek a hádok. 

Takmer všetci sú tu chudobní ľudia lipnúci na pôde a aj ten kúsok zeme, dedený medzi synov, sa zmenšuje a zmenšuje, no lipnú na ňom až do posledného dychu a neopúšťajú malé dedinky, kým nemajú čo jesť. Verí sa, že človek bez zeme je ako vták bez hniezda. 

Výživa

Pri náročnejšej práci sa robí aj niečo s kuracím mäsom, ale inak sa tu jedáva len polievka a zelenina. Všetci zdatní ľudia ťažko pracujú vonku na poli a na varení zostáva doma väčšinou len gazdiná. Keď ráno vstanú, zajedia kúsok chleba a zapijú deci pálenky, na raňajky opäť len chlieb, so slaninou, ak im nejaká po zime ostala, alebo džús, na obed dve misky jedla: polievku a guláš alebo namiesto toho na občerstvenie ovocie alebo slaninu, na večeru džús alebo niečo ako cestoviny. Chudobná zimná diéta pozostáva zo suchých strukovín, zemiakov, vyprážanej tekvice a tekvicových semiačok, a niekedy si doprajú aj trochu mäsa. Sedliakom sa, samozrejme, žije lepšie, nemusí zabíjať starú sliepku, tuku má v špajzi dosť a na Veľkú noc mu vždy ostane prasacie stehno (šunka).

Pravidelne pije kávu a dokonca niekedy jedáva „rybu v konzerve“ (sardinky) s buchtami. V čase žatvy chodí spať o 9-10, ranný zvonček ho zastihne už v práci a okolo 5-tej. Sú milovníkmi psov, z drevenej fajky s krátkou stopkou naberá veľké šluky. Fajka je jeho najvernejším priateľom, vždy ju má zavesenú tam na nohaviciach, alebo v spoločnosti 3-4 zápaliek (zápalky) vo vrecku. Šnúrka na klobúku je tiež neoddeliteľnou súčasťou ich výstroje a sprevádza svojho majiteľa aj do hrobu. Väčšinu ľudí tu sprevádza nepríjemný zápal pľúc.

Novohradský vidiek

Obce sú takmer bez výnimky na svahoch zvažujúcich sa k potoku po jeho dĺžke. Malý most a veľký most sú spoločenským miestom mládeže. Tu sa schádzajú dievčatá a tam chlapci, a ak sa už „preparádili“ pred okoloidúcimi, idú na zábavu. Intravilán obce nemá veľký priestor, preto kostol stojí na okraji obce, pri cintoríne, na kopci a vo vnútri obce stojí len zvonica. Tam, kde sa dedina delí na dve samostatné časti, potok tečie normálne krížom medzi dvoma koncami a obyvatelia dediny sa delia podľa veľkého mosta cez neho. Hrady, ktorých tu nájdete neúrekom sú spomienkou na staré poddanské časy.

Domy sú bez výnimky všetky obrátené do ulice a namiesto malej záhradky s kvetmi je pred oknami pár platanov. Popri potoku vidno korene obrovských topoľov. Pozemok je obdĺžnikový a je rozdelený na vnútornú a vonkajšiu časť. Kvetinová záhrada je pred domom alebo pod oknom, no starajú sa o ne výhradne len dievčatá. Typ domu v Novohrade je nízky, snehovo biely dom so slamenou strechou, malými oknami, vysokou strechou a hrubými hlavnými trámami. V zalesnených oblastiach sa vyrábajú z dreva, ale na väčšine miest sa stavajú z nepáleného dreva.

Drevenica je dnes už vzácnosťou, v regióne Karanč ich možno nájsť len zopár. Stále je tu veľa starých nepálených domov, ktoré nemajú komíny a dym uniká cez komínový lapač na povale. Takéto domy sú vlastne udiarne. Obľúbený motív je tu kresba tulipánov a rozmarínu a vyrezaný kríž, polmesiac, hviezda a srdce na stene. Kríž je veľmi rozšírený, na mnohých miestach je dokonca umiestnený na komíne. V stĺpovom výklenku býva viditeľná socha Panny Márie. 

Spoločenský systém v regióne Novohrad

U Novohradčanov je veľmi rozvinutý spoločenský kastový systém a hierarchia je nasledovná: pán, kňaz, úradník, učiteľ, sedliak, remeselník, želiar, kočiš, námezdný pracovník, pekár, krčmár a cigán. Vládnuci dom reprezentujú vrchnosť, aristokraciu poddaní, šľachtu zemani a úradnícku triedu služobníctvo, medzi ktorými je na prvom mieste kočíš. Sedliaci sú rodáci z dediny, vlastnia dom a pozemok a majú sluhu. Právomoc sudcu už zoslabla, ale palicu v dedine môže nosiť len on, drobný sudca a dozorca. 

Zdroj : Samu Borovszky – A Magyarország vármegyéi és városai

Preklad : Bc. Ján Čigáš – historik, genealóg, heraldik

Prečítajte si aj predošlý blog ktorý sa venuje Tekovu

Viac o tvorbe Samu Borovszkého tu

súvisiace príspevky

Rodológia I.

POZNÁTE POJEM RODOLÓGIA? Termín rodológia môže mať hneď niekoľko významov. Ak chceme získať najpresnejšiu definíciu, musíme sa obrátiť na objaviteľov základnej

Čítať viac
tekov levice historia

Tekovská župa

O diele A Magyarország vármegyéi és városai – tak sa nazýva dielo v pôvodom maďarskom jazyku, ktoré bolo písané v rokoch 1896 –

Čítať viac
Návrat hore